Filmrecensies

Elke maand gaan er diverse films in première in Landvast. Maar waar gaan die films precies over? Om een tipje van de sluier op te lichten vraagt Landvast elke maand een Alblasserdammer om een recensie te schrijven over een film die in première gaat.

Vaste bezoeker Kevin Plaatje bijt het spits af met zijn recensie over de film Glass.

februari
23

Bohemian Rhapsody

De film Bohemian Rhapsody is een ode aan Queen, hun muziek en hun uitzonderlijke zanger Freddie Mercury.
februari
23

Hoe tem je een draak 3 3D (NL)

DreamWorks Animation presenteert het langverwachte nieuwe deel van één van de meest populaire animatiefilm series ooit: Hhoe tem je een draak 3.
februari
23

Vals

Een meidenweekend in een afgelegen vakantiehuisje in de Ardennen. Verhoudingen worden op scherp gezet… weten de vier meiden wel alles van elkaar?
februari
23

Green Book

Een inspirerend, hartverwarmend en waargebeurd verhaal over de hechte vriendschap tussen een uitsmijter (Viggo Mortensen) en concertpianist (Mahershala Ali); die gedwongen worden hun verschillen opzij te zetten om de meest onvergetelijke reis van hun leven te maken.
februari
24

The Favourite

Het begin van de 18e eeuw, Engeland is in oorlog met Frankrijk. Desondanks beleven eendenraces en het eten van ananas hun hoogtijdagen. De broze koningin Anne (Olivia Colman) zit op de troon. Haar goede vriendin Lady Sarah (Rachel Weisz) regeert in haar plaats over het land en draagt tegelijkertijd zorg voor Anne’s slechte gezondheid en haar woedeuitbarstingen. Als de nieuwe dienares Abigail (Emma Stone) arriveert, raakt Sarah onder de indruk van haar charme. Wanneer Sarah, Abigail onder haar vleugels neemt, ziet Abigail een kans om weer terug te keren in de aristocratische kringen. Als oorlogspolitiek Sarah compleet in beslag neemt, ontfermt Abigail zich over de koningin. Hun ontluikende vriendschap geeft haar de mogelijkheid om haar ambities waar te maken, en daar laat ze geen vrouw, man, politiek of konijn tussenkomen. Genomineerd voor tien Oscars®: Beste Film, Beste Regie (Yorgos Lanthimos), Beste Actrice (Olivia Colman), Beste Vrouwelijke Bijrol (Emma Stone en Rachel Weisz), Beste Cinematografie, Beste Originele Scenario, Beste Montage, Beste Kostuumdesign en Beste Productiedesign. Olivia Colman won voor haar vertolking van koningin Anne een Golden Globe® in de categorie Beste Actrice (Musical of Comedy). De film won daarnaast twee prijzen tijdens de 75ste editie van het filmfestival van Venetië. Olivia Colman won in de categorie Beste Actrice, en de film sleepte de juryprijs in de wacht.
februari
23

De Lego Film 2 3D (NL)

De Lego® Film 2 herenigt de helden van Steenstad in een gloednieuw actie-avontuur om hun geliefde stad te redden.
februari
23

Maya: De Honingspelen

Maya, het vrolijke en nieuwsgierige bijtje dat heel erg gesteld is op haar vrijheid, haar vriendje Willy en een hele hoop nieuwe insectenvriendjes zetten alles op alles om de eer van hun bijenkorf te verdedigen tijdens de jaarlijkse Honingspelen. Zij moeten het in verschillende proeven opnemen tegen het team van Violet, de leider van Team Tropolis. Als ze de spelen verliezen, moet de korf de volledige honingoogst van dat jaar afstaan aan de grote keizerin van Zoemtropolis. Zal team Maya deze spelen kunnen winnen?
februari
23

Verliefd op Cuba

Loes (Susan Visser) is na haar echtscheiding het vertrouwen in de liefde verloren. Wanneer haar dochter Maartje (Abbey Hoes) besluit te trouwen met een Cubaan (Rolf Sanchez) vliegt ze direct naar het Caribische eiland om aan te tonen dat haar schoonzoon in spé enkel uit is op een verblijfsvergunning. Eenmaal geland op het betoverende eiland leert Loes meer over de liefde dan ze ooit had verwacht.
februari
24

Kumpulan

Deze gezellige zondagmiddag wordt muzikaal ondersteund door: 2nd Chance. Catering: Mass Friedo
februari
28

Stan & Ollie

Stan & Ollie vertelt het waargebeurde verhaal van ’s werelds en Hollywoods bekendste duo: Stan Laurel & Oliver Hardy. Steve Coogan en John C. Reilly hebben de eer de rollen van deze legendarische iconen te mogen vertolken.
maart
8

Corgi 3D (NL)

Corgi Rex is de meest geliefde hond van het Britse koningshuis en ondanks dat hij zich niet altijd aan de regels houdt is hij lievelingetje van de Koningin. Wanneer Rex door de andere, jaloerse corgi’s het paleis uit wordt gejaagd en niet terugkomt is de paniek groot. Iedereen denkt dat hij de koude winter buiten de paleismuren niet zal overleven! Rex zet alles op alles om thuis te komen, maar onderweg wordt hij aangezien voor een zwerfhond en naar een hondenkennel gebracht. Hier gelooft niemand dat Rex een koninklijk hondje is en hij moet zich zien te redden tussen nieuwe vrienden en vijanden met wie hij spannende avonturen beleeft. Zo moet Rex het opnemen tegen de sterke en intimiderende Tyson, wordt hij verliefd op de stoere Wanda en leert hij zichzelf beter kennen dan ooit. Zal Rex zijn weg terug naar het paleis nog vinden? En zijn ze hem daar dan nog niet vergeten?
maart
8

Wijn & de Bijbel: Wijnproeverij voor Novo Rebento

NOVO REBENTO organiseert in samenwerking met ISRAËLWIJN een unieke proeverij met als thema: “Wijn & de Bijbel”.

Het evenement vindt plaats op vrijdag 8 maart van 20.00 – 22.00 uur in Landvast. De winst komt volledig ten goede aan de projecten van Novo Rebento in Mozambique.
maart
8

Brugklas – De tijd van mijn leven

maart
11

Welcome to Marwen

Oscarwinnaar Robert Zemeckis (Forrest Gump, Flight, Cast Away) regisseert Steve Carrell in het ontroerende waargebeurde verhaal over de strijd van een gebroken man, die ontdekt hoe creatieve verbeeldingskracht de menselijke geest kan genezen.
maart
13

Ladies@Landvast: What Men Want

De Ladies@Landvast rond What men want is op 13 maart 2019. De voorverkoop start op 18 februari om 10.00 uur 's ochtends.

Op 13 maart start de film om 21.00 uur. Inloop is vanaf 20.00 uur. Kaarten kosten €15,00.
maart
14

What Men Want

Ali David (Taraji P. Henson) is een succesvolle sportagent die moet concurreren met haar mannelijke collega’s. Wanneer ze gepasseerd wordt bij een welverdiende promotie, vraagt ze zich af wat ze moet doen om te slagen in deze mannenwereld.
maart
14

Klara en de gekke koeien

maart
17

Degas: Passion for Perfection

Deze film neemt ons mee naar het Fitzwilliam Museum in Cambridge, waarvan de grote collectie van Degas' werk het meest representatief is van heel Groot Brittannië. Met exclusieve toegang om zeldzame en diverse werken te bekijken, vertelt deze film het fascinerende verhaal van Degas' drang naar perfectie door het experimenteren met nieuwe technieken en het bestuderen van meesters uit het verleden.
maart
18

Capharnaüm

De nieuwe film van regisseur Nadine Labaki (Caramel) is een indringend portret over ouderschap en overleven in de armste wijken van Libanon, verteld door de ogen van een kind.
maart
23

Rotaryclub Papendrecht: Mu-Chique en Colibri

Saaie tegels uit het schoolplein en groen er voor terug!

Op 23 maart 2019 organiserert Rotaryclub Papendrecht in Landvast een muziekevenement met de coverband Colibri in de benedenzaal en Mu-Chique in de bovenzaal. Voor elk wat wils dus.

De avond duurt van 20.00 uur tot 01.00 uur.

Kaarten kosten €20,00.
maart
24

Frok – Classic Rock

Frok – Classic Rock – werd in 1992 opgericht en is daarmee één van de langst bestaande bands in Nederland!
De afgelopen 26 (!) jaar werden er honderden optredens door heel Nederland gegeven.
De mannen van Frok spelen dé meest bekende classic rocksongs uit de ‘60, ‘70, ‘80 en ‘90.
Allemaal songs uit de top 2000 allertijden en uitermate geschikt om het dak eraf te spelen.

Op 24 maart te zien en horen in Landvast van 15.00-18.00 uur. Gratis entree!
maart
27

Dumbo 3D

maart
30

Feestavond Roparun

Feest avond georganiseerd door team RTZN 238, met medewerking van Coverband Smoy, DJ en het Foute Uur.

Het geld dat wordt opgehaald tijdens het evenement Roparun wordt toegekend aan instellingen, goede doelen of projecten die bijdragen aan het motto van Roparun.
april
2

La Forza Del Destino (Opera)

Christof Loy regisseert een met sterren bezaaide cast, waaronder Anna Netrebko, Jonas Kaufmann en Christopher Maltman, in Verdi's epische opera, olv Antonio Pappano.
april
6

Back to Vinyl

Al voor de 35ste keer wordt Back to Vinyl georganiseerd. Bij dit feest draait alles letterlijk: het draait om gezelligheid, sfeer, herkenning en reünie en de muziek draait op vier draaitafels: muziek uit 60/70/80 in twee zalen; eentje met (classic) rock en eentje met soul/disco.

Voorverkoop start 16 februari om 10:00 uur!
april
14

Tintoretto: A Rebel in Venice

Peter Greenaway (Brits filmregisseur, schrijver, kunstschilder en samensteller van tentoonstellingen) neemt de kijker mee op een prachtige reis door Venetië.

Een prachtige bioscoopproductie ter ere van de 500ste verjaardag van de geboorte van de laatste grote kunstenaar van de Italiaanse Renaissance, Jacopo ‘Tintoretto’ Robusti. De documentaire onderzoekt de rivaliteit tussen de belangrijkste Venetiaanse kunstenaars van de 16e eeuw: Tintoretto, Titian en Veronese. Venetië wordt getoond via het leven en de doeken van Tintoretto. Naarmate het verhaal zich ontvouwt, wordt duidelijk hoe de ziekte De Pest de stad en de Venetiaanse kunst diep heeft beïnvloed.

Deze bijzondere documentaire is een geweldige reis door het Venetiaanse leven en kunst via het werk van Tintoretto.
april
17

Wonder park 3D (NL)

Wonder Park vertelt het verhaal over een bijzonder pretpark waar de fantasie van een creatief meisje genaamd June tot leven komt.
april
17

Circus Noël

Karo loopt weg van huis omdat haar ruziënde ouders willen scheiden. Ze reist mee met haar circusvrienden Victor en Tonie van Circus Noël, dat onverwachts mee mag doen aan Cultura Nova, een belangrijk circusfestival. Als er onderweg mysterieuze dingen gebeuren komt hun deelname aan het festival in gevaar en dreigt Karo haar nieuwe circusfamilie te verliezen. Karo, Victor en Tonie moeten alles op alles zetten om het circus te redden, ook al komt hierdoor hun vriendschap zwaar onder druk te staan. Zal het ze lukken om het circus en hun vriendschap te redden?
april
18

Baantjer: Het begin

april
24

Avengers: Endgame 3D

april
30

Faust (Opera)

De meest populaire opera van Gounod komt terug in de verbluffende Parijse productie van David McVicar, met zangers waaronder Michael Fabiano, Diana Damrau en Erwin Schrott.
mei
12

Young Picasso

Pablo Picasso is een van de grootste kunstenaars aller tijden – en vanaf het begin tot aan zijn dood in 1973 was hij ook de meest productieve. Tal van films hebben zijn laatste jaren belicht – zijn kunst, zijn avonturen en zijn ruime vriendenkring. Maar waar was alles begonnen? En vooral, wat heeft Picasso gemaakt tot wie hij was?

Young Picasso neemt de kijker mee terug naar het jaar 1907 en in het bijzonder naar de creatie van Les Demoiselles d'Avignon. Het spraakmakende schilderij dat de kunstwereld schokte maar het onherroepelijk veranderde. Drie steden spelen een sleutelrol: Malaga, Barcelona en Parijs; elk had invloed op Picasso, met de nadruk op specifieke kunstwerken uit deze vroege jaren.
mei
16

Within the Golden Hour / New Sidi Larbi Cherkaoui / Flight Pattern (ballet)

Het hedendaagse gezicht van The Royal Ballet in heropleving van werken van Wheeldon en Pite en een wereldpremière van Sidi Larbi Cherkaoui.
juni
5

Huisdiergeheimen 2 3D (NL)

juni
11

Romeo and Juliet (Ballet)

Shakespeare's gepassioneerde minnaars ontmoeten passie en tragedie in Kenneth MacMillans ballet.
juni
16

KLIMT & SCHIELE: EROS AND PSYCHE

918. Toen het gebrul van de kanonnen van de Eerste Wereldoorlog stilviel, liep in Centraal Europa, in Wenen, een gouden eeuw op haar laatste benen. Het Oostenrijks-Hongaarse Rijk begon uiteen te vallen. In de nacht van 31 oktober stierf Egon Schiele, thuis in zijn eigen bed, als één van de 20 miljoen slachtoffers van de Spaanse griep. Hij stierf terwijl hij de onzichtbare ziekte in de ogen keek, op de enige manier die hij kende: door hem te schilderen. Hij was 28 jaar oud.
juli
14

RENOIR: REVERED AND REVILED

Pierre Auguste Renoir (1841-1919) is geliefd om zijn impressionistische schilderijen, welke zich tussen de populairste ter wereld begeven. Deze adembenemende film, gebaseerd op de Barnes Foundations opmerkelijke collectie, vertelt het zelden vertelde verhaal van Renoirs artistieke heruitvinding als gevolg van zijn afwijzing van impressionisme in de vroege jaren '90 van de 19e eeuw en verkent zijn impact op twee grote meesters van de 20e eeuw, namelijk Picasso en Matisse.

Renoir - Revered And Reviled biedt een frisse blik een van de grootste kunstenaars van de 20e eeuw en vraagt of Renoir een genotzuchtige fantast was of Matisse gelijk had zijn met zijn uitspraak dat Renoirs wulpse vrouwenfiguren "de mooiste naakten ooit geschilderd" zijn. Kijkers kunnen dit voor zichzelf uitmaken, begeleid door vooraanstaande kunstexperts en een close-up blik op de collectie zelf.
juli
17

The Lion King 3D (OV)

In de geheel nieuwe Disney Live Action film van regisseur Jon Favreau, reist The Lion King naar de Afrikaanse savanne waar een toekomstige koning is geboren. Simba adoreert zijn vader, koning Mufasa, en neemt zijn eigen koninklijke bestemming ter harte. Maar niet iedereen in het koninkrijk viert de komst van de nieuwe welp. Scar, Mufasa's broer - en voormalig erfgenaam van de troon - heeft zijn eigen plannen. De strijd om Pride Rock wordt geteisterd door verraad, tragedie en drama, wat uiteindelijk resulteert in Simba's verbanning. Met de hulp van een paar nieuwsgierige nieuwe vrienden zal Simba moeten uitzoeken hoe hij kan opgroeien en terugnemen wat hem rechtmatig toekomt. De sterrencast bestaat uit Donald Glover als Simba, Beyoncé Knowles-Carter als Nala, Chiwetel Ejiofor als Scar, James Earl Jones als Mufasa, Billy Eichner als Timon en Seth Rogen als Pumbaa. Gebruikmakend van baanbrekende filmtechnieken om gekoesterde personages op een geheel nieuwe manier tot leven te brengen, brult The Lion King op 19 juli 2019 de theaters in.
juli
27

André Rieu: Shall we Dance

DATA: Zaterdag 27 Juli om 19:00 uur Zondag 28 Juli om 15:00 uur DUUR: Ongeveer 145 minuten (inclusief pauze).

START VERKOOP TICKETS: 7 februari om 10:00 uur. Toegangsprijs : €17,50 inclusief Koffie met vlaai, 1 uur voor aanvang van de voorstelling.
september
15

Prado Museum: A Collection of Wonders

Het Prado Museum in Madrid viert in 2019 zijn 200e verjaardag. Deze documentaire vertelt het levensverhaal van dit museum. Een spectaculaire reis door maar liefst 6 eeuwen geschiedenis van Spanje als natie. De geschiedenis wordt verteld via -hoe kan het ook anders- kunst, via de achtduizend kunstwerken die in dit imposante museum te vinden zijn, en de verhalen achter deze kunstwerken. Een schilderij bestaat uit canvas, kleur, materie en vorm, maar het is ook een verhaal over mannen en vrouwen, over schilders en koningen, over paleizen, koninginnen, rijkdom, ellende, lichaam en ziel.
oktober
13

VAN GOGH AND JAPAN: THE UNTOLD STORY OF VAN GOGH'S ART

"Ik benijd de Japanners", schreef Van Gogh aan zijn broer Theo. In de tentoonstelling waarop deze film is gebaseerd - Van Gogh & Japan in het Van Gogh Museum in Amsterdam - is te zien waarom. Ondanks dat Van Gogh Japan nooit heeft bezocht, is dit het land met de grootste invloed op hem en zijn kunst.
november
17

Gauguin in Tahiti: Searching for a Lost Paradise

Van Tahiti naar de Marquesas-eilanden: een reis op zoek naar het verloren paradijs, van de plaatsen die Gauguin koos als zijn thuisland tot aan de Amerikaanse musea waar zijn grootste meesterwerken worden bewaard. The Metropolitan in New York, the Chicago Art Instituut, de National Gallery in Washington en het Museum of Fine Arts in Boston, op zoek naar het verhaal dat behoort tot een mythe.

Volg ons