Filmrecensies

Elke maand gaan er diverse films in première in Landvast. Maar waar gaan die films precies over? Om een tipje van de sluier op te lichten vraagt Landvast elke maand een Alblasserdammer om een recensie te schrijven over een film die in première gaat.

Vaste bezoeker Kevin Plaatje bijt het spits af met zijn recensie over de film Glass.

mei
4

Schindler's List

Steven Spielbergs krachtige meesterwerk Schindler’s List is gebaseerd op een waargebeurd verhaal over de Duitse oorlogsprofiteur Oskar Schindler (Liam Neeson) die tijdens de Tweede Wereldoorlog de levens redde van ruim duizend Joodse arbeiders. Het is de triomf van één man van onuitwisbare betekenis en het drama van diegene die, dankzij zijn tussenkomst, een van de zwartste periodes in de geschiedenis van de mensheid overleefden.

Schindler’s List werd 25 jaar geleden genomineerd voor 12 Academy Awards® en won er uiteindelijk zeven, waaronder Beste Film, Beste Regisseur (Steven Spielberg) en Beste Script (bewerkt). Zowel Neeson (Oskar Schindler) als Ralph Fiennes, die de sadistische nazi-commandant Amon Göth speelt, werden genomineerd voor een Academy Award®.

Vanaf 27 januari (Internationale Herdenkingsdag voor de Holocaust) keert Schindler’s List terug in de Nederlandse bioscopen.

Entreeprijs € 10,00. Kortingen en bonnen worden aan de kassa verrekend.
april
21

Dumbo 3D

Disney en visionair regisseur Tim Burton brengen je het gloednieuwe grootse live actieavontuur Dumbo, een geliefde klassieker waarin verschillen worden gevierd, familie wordt gekoesterd en dromen vleugels krijgen.

Originele versie met ondertiteling.
april
23

Dumbo 2D

Disney en visionair regisseur Tim Burton brengen je het gloednieuwe grootse live actieavontuur Dumbo, een geliefde klassieker waarin verschillen worden gevierd, familie wordt gekoesterd en dromen vleugels krijgen. Circus-eigenaar Max Medici (Danny DeVito) vraagt voormalige ster Holt Farrier (Colin Farrell) en zijn kinderen Milly (Nico Parker) en Joe (Finley Hobbins) om te zorgen voor een pasgeboren olifant, wiens oversized oren hem een lachertje maken in een al worstelend circus. Maar wanneer ze ontdekken dat Dumbo kan vliegen, maakt het circus een ongelooflijke comeback, wat spoedig ondernemer V.A. Vandevere (Michael Keaton) ten ore komt, die vervolgens de bijzondere olifant rekruteert voor zijn nieuwste, groter dan levensgrote entertainment onderneming, Dreamland. Dumbo zweeft naar nieuwe hoogten naast de charmante en spectaculaire lucht acrobaat, Colette Marchant (Eva Green), tot Holt ontdekt dat Dreamland vol zit met duistere geheimen.

Originele versie met ondertiteling.
april
21

Masha en de Beer 2

Op 31 maart is er een landelijke première en dus ook in Landvast.
De vertoning start om 11:30 uur.
april
21

Wonder Park 3D (NL)

Wonder Park vertelt het verhaal over een bijzonder pretpark waar de fantasie van een creatief meisje, genaamd June, werkelijkheid wordt.
april
21

Circus Noël

Karo loopt weg van huis omdat haar ruziënde ouders willen scheiden. Ze reist mee met haar circusvrienden Victor en Tonie van Circus Noël, dat onverwachts mee mag doen aan Cultura Nova, een belangrijk circusfestival. Als er onderweg mysterieuze dingen gebeuren komt hun deelname aan het festival in gevaar en dreigt Karo haar nieuwe circusfamilie te verliezen. Karo, Victor en Tonie moeten alles op alles zetten om het circus te redden, ook al komt hierdoor hun vriendschap zwaar onder druk te staan. Zal het ze lukken om het circus en hun vriendschap te redden?
april
21

Wonder Park 2D (NL)

april
21

Baantjer het begin

In de roerige jaren ‘80 wordt rechercheur De Cock (Waldemar Torenstra) gestationeerd in het rauwe politiestation op de Warmoesstraat in Amsterdam. Samen met zijn nieuwe partner Montijn (Tygo Gernandt) stuit De Cock op een moordzaak die leidt naar een mogelijke aanslag tijdens de kroning van prinses Beatrix. Ze moeten alles op alles zetten om een drama op de kroningsdag te voorkomen.
april
22

Eighth Grade

Eighth Grade is een ode aan de onuitputtelijke teen spirit en het regiedebuut van de jonge comedian Bo Burnham.
april
24

Avengers: Endgame 3D

De vreselijke gebeurtenissen die door Thanos in gang werden gezet, roeiden de helft van het universum uit en verzwakten de Avengers. De overgebleven Avengers voelen zich genoodzaakt om nog één keer in actie te komen in Avengers: Endgame, de spectaculaire finale van 22 films van Marvel Studios.
april
25

Geheim Agent Marnie

Geheim Agent Marnie is een avontuurlijk, hartverwarmend en grappig verhaal en wordt ondersteund door fijne, diepgaande humor, die ook iets biedt aan volwassenen. Als een leuk-spannend bioscoopavontuur is Geheim Agent Marnie een film die plezier voor het hele gezin.
april
26

Koningsdag 2019

DJ 2 Kraan 3 op vrijdag 26 en zaterdag 27 april.

Lekker muziekje bij je drankje. Wij verzorgen een passend welkomstdrankje en de borrelhapjes zijn van het huis.

Vanaf 22.00 uur. Gratis entree.
april
30

Faust (Opera)

De meest populaire opera van Gounod komt terug in de verbluffende Parijse productie van David McVicar, met zangers waaronder Michael Fabiano, Diana Damrau en Erwin Schrott.
mei
4

They Shall Not Grow Old

They Shall Not Grow Old is een grensverleggende documentaire van Oscar®-winnaar Peter Jackson (The Lord of the Rings Trilogy, The Hobbit Trilogy), naar aanleiding van de honderdjarige herdenking van het einde van de Eerste Wereldoorlog.
mei
8

Ladies@Landvast: Singel 39

De Ladies@Landvast rond Singel 39 is op 8 mei 2019. De voorverkoop start op 8 april om 10.00 uur 's ochtends.

Kaarten kosten €15,00.
mei
9

Singel 39

Dé ontroerende feelgoodfilm van dit voorjaar.
mei
12

Young Picasso

Pablo Picasso is een van de grootste kunstenaars aller tijden – en vanaf het begin tot aan zijn dood in 1973 was hij ook de meest productieve. Tal van films hebben zijn laatste jaren belicht – zijn kunst, zijn avonturen en zijn ruime vriendenkring. Maar waar was alles begonnen? En vooral, wat heeft Picasso gemaakt tot wie hij was?

Young Picasso neemt de kijker mee terug naar het jaar 1907 en in het bijzonder naar de creatie van Les Demoiselles d'Avignon. Het spraakmakende schilderij dat de kunstwereld schokte maar het onherroepelijk veranderde. Drie steden spelen een sleutelrol: Malaga, Barcelona en Parijs; elk had invloed op Picasso, met de nadruk op specifieke kunstwerken uit deze vroege jaren.
mei
13

Grâce à Dieu

Alexandre leidt een rustig leven met zijn gezin. Op een dag ontdekt hij per toeval dat de priester die hem in zijn jeugd heeft misbruikt, nog steeds met kinderen werkt. Hij besluit actie te ondernemen en begint samen met twee andere slachtoffers een actiegroep om het misbruik binnen de Katholieke kerk bekend te maken. Ze zijn met stomheid geslagen als de hoeveelheid slachtoffers duidelijk wordt en als blijkt dat het misbruik tot in de hoogste kringen binnen de kerk is verzwegen. De gevolgen van het onthulde schandaal zijn niet te overzien en zal hun levens voorgoed veranderen.
mei
16

Within the Golden Hour / New Sidi Larbi Cherkaoui / Flight Pattern (ballet)

Het hedendaagse gezicht van The Royal Ballet in heropleving van werken van Wheeldon en Pite en een wereldpremière van Sidi Larbi Cherkaoui.
mei
20

Vice

Het waargebeurde verhaal van Dick Cheney (Christian Bale), één van de belangrijkste Vicepresidenten in de geschiedenis van de Verenigde Staten. Van de makers van The Big Short.
mei
22

Aladdin 3D

Aladdin is het spannende verhaal van de charmante straatrat Aladdin, de moedige en zelfbewuste prinses Jasmine en de geest die mogelijk de sleutel is tot hun toekomst dat zich afspeelt in de fictieve havenstad Agrabah. De film is geregisseerd door Guy Ritchie, geschreven door John August en Guy Ritchie en gebaseerd op Disney's Aladdin.
mei
23

Rocketman

Taron Egerton (Kingsman: The Secret Service, Sing) is Elton John in de nieuwe bioscoopfilm Rocketman, een musical fantasy gebaseerd op het bijzondere verhaal over de legendarische artiest in het begin van zijn muziekcarrière.
mei
27

Shoplifters

Als Osamu en zijn zoon na hun zoveelste winkeldiefstal weer onderweg naar huis zijn, komen ze buiten in de kou een verloren klein meisje tegen. Als blijkt dat ze van huis is weggelopen, neemt Osamu haar mee naar huis, waar ze al snel wordt opgenomen in het hechte gezin. Hoewel de familie arm is en ze net genoeg verdienen door te stelen, hebben ze een gelukkig leven samen. Tot een onverwachte gebeurtenis verborgen geheimen blootlegt en de familiebanden hevig op de proef worden gesteld.
juni
3

On the Basis of Sex

On the Basis of Sex is het waargebeurde en inspirerende verhaal over juriste Ruth Bader Ginsburg, die in een door mannen gedomineerde wereld haar weg naar het Amerikaans Hooggerechtshof heeft bevochten.
juni
5

Huisdiergeheimen 2 3D (NL)

juni
11

Romeo and Juliet (Ballet)

Shakespeare's gepassioneerde minnaars ontmoeten passie en tragedie in Kenneth MacMillans ballet.
juni
16

KLIMT & SCHIELE: EROS AND PSYCHE

1918. Toen het gebrul van de kanonnen van de Eerste Wereldoorlog stilviel, liep in Centraal Europa, in Wenen, een gouden eeuw op haar laatste benen. Het Oostenrijks-Hongaarse Rijk begon uiteen te vallen. In de nacht van 31 oktober stierf Egon Schiele, thuis in zijn eigen bed, als één van de 20 miljoen slachtoffers van de Spaanse griep. Hij stierf terwijl hij de onzichtbare ziekte in de ogen keek, op de enige manier die hij kende: door hem te schilderen. Hij was 28 jaar oud.
juni
26

Toy Story 4 (NL) 3D

juni
27

Yesterday

Wat als The Beatles nooit hadden bestaan en jij de enige persoon bent die hun nummers kent?
juli
14

RENOIR: REVERED AND REVILED

Pierre Auguste Renoir (1841-1919) is geliefd om zijn impressionistische schilderijen, welke zich tussen de populairste ter wereld begeven. Deze adembenemende film, gebaseerd op de Barnes Foundations opmerkelijke collectie, vertelt het zelden vertelde verhaal van Renoirs artistieke heruitvinding als gevolg van zijn afwijzing van impressionisme in de vroege jaren '90 van de 19e eeuw en verkent zijn impact op twee grote meesters van de 20e eeuw, namelijk Picasso en Matisse.

Renoir - Revered And Reviled biedt een frisse blik een van de grootste kunstenaars van de 20e eeuw en vraagt of Renoir een genotzuchtige fantast was of Matisse gelijk had zijn met zijn uitspraak dat Renoirs wulpse vrouwenfiguren "de mooiste naakten ooit geschilderd" zijn. Kijkers kunnen dit voor zichzelf uitmaken, begeleid door vooraanstaande kunstexperts en een close-up blik op de collectie zelf.
juli
17

The Lion King 3D (OV)

In de geheel nieuwe Disney Live Action film van regisseur Jon Favreau, reist The Lion King naar de Afrikaanse savanne waar een toekomstige koning is geboren. Simba adoreert zijn vader, koning Mufasa, en neemt zijn eigen koninklijke bestemming ter harte. Maar niet iedereen in het koninkrijk viert de komst van de nieuwe welp. Scar, Mufasa's broer - en voormalig erfgenaam van de troon - heeft zijn eigen plannen. De strijd om Pride Rock wordt geteisterd door verraad, tragedie en drama, wat uiteindelijk resulteert in Simba's verbanning. Met de hulp van een paar nieuwsgierige nieuwe vrienden zal Simba moeten uitzoeken hoe hij kan opgroeien en terugnemen wat hem rechtmatig toekomt. De sterrencast bestaat uit Donald Glover als Simba, Beyoncé Knowles-Carter als Nala, Chiwetel Ejiofor als Scar, James Earl Jones als Mufasa, Billy Eichner als Timon en Seth Rogen als Pumbaa. Gebruikmakend van baanbrekende filmtechnieken om gekoesterde personages op een geheel nieuwe manier tot leven te brengen, brult The Lion King op 19 juli 2019 de theaters in.
juli
27

André Rieu: Shall we Dance

DATA: Zaterdag 27 Juli om 19:00 uur Zondag 28 Juli om 15:00 uur DUUR: Ongeveer 145 minuten (inclusief pauze).

START VERKOOP TICKETS: 7 februari om 10:00 uur. Toegangsprijs : €17,50 inclusief Koffie met vlaai, 1 uur voor aanvang van de voorstelling.
september
15

Prado Museum: A Collection of Wonders

Het Prado Museum in Madrid viert in 2019 zijn 200e verjaardag. Deze documentaire vertelt het levensverhaal van dit museum. Een spectaculaire reis door maar liefst 6 eeuwen geschiedenis van Spanje als natie. De geschiedenis wordt verteld via -hoe kan het ook anders- kunst, via de achtduizend kunstwerken die in dit imposante museum te vinden zijn, en de verhalen achter deze kunstwerken. Een schilderij bestaat uit canvas, kleur, materie en vorm, maar het is ook een verhaal over mannen en vrouwen, over schilders en koningen, over paleizen, koninginnen, rijkdom, ellende, lichaam en ziel.
oktober
13

VAN GOGH AND JAPAN: THE UNTOLD STORY OF VAN GOGH'S ART

"Ik benijd de Japanners", schreef Van Gogh aan zijn broer Theo. In de tentoonstelling waarop deze film is gebaseerd - Van Gogh & Japan in het Van Gogh Museum in Amsterdam - is te zien waarom. Ondanks dat Van Gogh Japan nooit heeft bezocht, is dit het land met de grootste invloed op hem en zijn kunst.
november
17

Gauguin in Tahiti: Searching for a Lost Paradise

Van Tahiti naar de Marquesas-eilanden: een reis op zoek naar het verloren paradijs, van de plaatsen die Gauguin koos als zijn thuisland tot aan de Amerikaanse musea waar zijn grootste meesterwerken worden bewaard. The Metropolitan in New York, the Chicago Art Instituut, de National Gallery in Washington en het Museum of Fine Arts in Boston, op zoek naar het verhaal dat behoort tot een mythe.
november
17

Fureys

De legendarische band The Fureys is één van de oudste en bekendste folkgroepen uit Ierland. Dit jaar bestaat de band 41 jaar en dat vieren ze met een uitgebreide tournee waarmee ze ook Nederland zullen aandoen.

Volg ons